Friday, October 4, 2013

SPECULAȚIILE CU PRIVIRE LA AEROPORT DISPAR. ALTE ÎNTREBĂRI APAR




La propunerea ministrului economiei, Valeriu Lazăr, pe 4 octombrie,  Cabinetul de Miniștri s-a adunat în ședință pentru a reconfirma concesionarea Aeroportului Chișinău către compania rusă "UK Komaks". În același timp, s-a anunțat că, Ministerul Economiei va publica pe site-ul oficial contractul de concesiune.

Decizia Guvernului de la Chișinău a fost luată după ce ieri, 3 octombrie, în Parlamentul de la Chișinău, deputaţii au dezbătut aproape 12 ore subiectele privind tranzacţia de la Banca de Economii şi concesionarea Aeroportului Chişinău. Potrivit unei hotărâri a legislativului moldovean, toate deciziile luate au fost declarate legale.

Toate acestea se întâmplă, în condițiile în care magistrații de la Curtea Constituțională au suspendat procedura de concesionare a Aeroportului, iar sentința în acest caz încă nu a fost pronunțată. Curtea Constituțională urmează ca pe data de 8 octombrie să se pronunțe pe marginea acestui caz.

Suspendarea de către Curtea Constituțională a procedurii de concesionare a Aeroportului a convenit de minune opoziției comuniste. În Parlamentul moldovean, fracțiunea PCRM a înaintat un proiect de hotărâre în care se afirma că  Guvernul a gestionat cu rea-credință activele statului și că s-a mers intenționat pe calea „înstrăinării” acestor bunuri. Potrivit opoziției, toți responsabilii din Guvern trebuie să fie demiși, iar toate hotărârile Executivului moldovean ar trebui să fie anulate. Parlamentarii comuniștii au propus ca Guvernului să-i fie acordat votul de neîncredere iar cei responsabili să fie atrași la răspundere penală. Demiterea Cabinetului de Miniștrii ar fi atras după ea alegerile anticipate.

Cu certitudine, Aeroportul Chișinău are nevoie stringentă de modernizarea infrastructurii.  Experții vorbesc despre faptul că fără înnoirea instalațiilor de la sol necesare pentru decolarea, aterizarea, adăpostirea și întreținerea avioanelor, dintr-o întreprindere profitabilă, Aeroportul,  s-ar fi transformat într-una falimentară. Ei afirmă însă că statul moldovean nu își poate permite toate aceste investiții. Volumul investițiilor care urmează a fi făcute de către stat s-ar cifra la aproape 200 mln de euro.

Lungile controverse parlamentare au arătat că, dintr-o greșeală de comunicare s-a ajuns în situația în care opoziția a putut să facă  speculații pe marginea contractului de concesiune. Prin publicarea acestui contract, orice speculație devine nulă.
Rateurile guvernamentale au creat disfuncționalități și în coaliția pro-europeană. Deputații din grupul liberalilor reformatori, care au atacat decizia de concesionare la Curtea Constituțională au declarat că soluția aleasă de Guvern a fost una forțată de împrejurări, însă votul lor a fost solidar cu cel al colegii lor din coaliția pro-europeană. Urmărind graba cu care ministrul Lazăr își îmbia colegii să reconfirme concesionarea Aeroportului către ruși, senzația de presiune și ușoara forțare a notei, observată de Hadîrcă & Co, persistă.

De ce oare firescul hotărârii de concesionare a Aeroportului, capătă treptat, un gust atît de amar?
 
Ce se va întâmpla dacă, sub conducerea lui Alexandru Tănase, prin absurd, magistrații de la Curtea Constituțională vor anunța, în ciuda hotărârii Parlamentului moldav,  că această concesionare este neconstituțională? Un asemenea verdict ar da apă la moara opoziției comuniste, Înalții Judecători oferind în acest mod credibilitatea doleanțelor înaintate de opoziția comunistă. Neconstituționalitatea contractului de concesionare a Aeroportului, ar face cererea de demitere a Cabinetului de Miniștrii și mai argumentată!  

Cu cât se apropie data parafării la Vilnius a Acordului de Asociere la UE, observ că presiunea pe rezistența internă a coaliției pro-europene începe să crească. Cei care au interesul să răstoarne căruța moldovenească din drumul ei european, vor face tot posibilul să strice asfaltul, să fure roțile și să omoare boii. 

În asemenea condiții, politicienii moldoveni vor avea puterea să tragă, de unii singuri, carul până la urmă?




No comments:

Post a Comment