La propunerea ministrului economiei, Valeriu Lazăr,
pe 4 octombrie, Cabinetul de Miniștri s-a adunat în ședință pentru a reconfirma
concesionarea Aeroportului Chișinău către compania rusă "UK Komaks". În
același timp, s-a anunțat că, Ministerul Economiei va publica pe site-ul
oficial contractul de concesiune.
Decizia Guvernului de la Chișinău a fost luată după
ce ieri, 3 octombrie, în Parlamentul de la Chișinău, deputaţii au dezbătut
aproape 12 ore subiectele privind tranzacţia de la Banca de Economii şi
concesionarea Aeroportului Chişinău. Potrivit unei hotărâri a legislativului
moldovean, toate deciziile luate au
fost declarate legale.
Toate acestea se întâmplă, în condițiile în care
magistrații de la Curtea Constituțională au suspendat procedura de concesionare
a Aeroportului, iar sentința în acest caz încă nu a fost pronunțată. Curtea
Constituțională urmează ca pe data de 8 octombrie să se pronunțe pe marginea
acestui caz.
Suspendarea de către Curtea Constituțională a
procedurii de concesionare a Aeroportului a convenit de minune opoziției
comuniste. În Parlamentul moldovean, fracțiunea PCRM a înaintat un proiect de
hotărâre în care se afirma că Guvernul a
gestionat cu rea-credință activele statului și că s-a mers intenționat pe calea
„înstrăinării” acestor bunuri. Potrivit opoziției, toți responsabilii din
Guvern trebuie să fie demiși, iar toate hotărârile Executivului moldovean ar
trebui să fie anulate. Parlamentarii comuniștii au propus ca Guvernului să-i
fie acordat votul de neîncredere iar cei responsabili să fie atrași la
răspundere penală. Demiterea Cabinetului de Miniștrii ar fi atras după ea alegerile anticipate.
Cu certitudine, Aeroportul Chișinău are nevoie
stringentă de modernizarea infrastructurii. Experții vorbesc despre faptul că fără înnoirea instalațiilor
de la sol necesare pentru decolarea, aterizarea, adăpostirea și întreținerea
avioanelor, dintr-o întreprindere
profitabilă, Aeroportul, s-ar fi
transformat într-una falimentară. Ei afirmă însă că statul moldovean nu își
poate permite toate aceste investiții. Volumul
investițiilor care urmează a fi făcute de către stat s-ar cifra la aproape 200 mln de euro.
Lungile controverse parlamentare au arătat că,
dintr-o greșeală de comunicare s-a ajuns în situația în care opoziția a putut
să facă speculații pe marginea
contractului de concesiune. Prin publicarea acestui contract, orice speculație
devine nulă.
Rateurile guvernamentale au creat
disfuncționalități și în coaliția pro-europeană. Deputații din grupul
liberalilor reformatori, care au atacat decizia de concesionare la Curtea
Constituțională au declarat că soluția aleasă de Guvern a fost una forțată de
împrejurări, însă votul lor a fost solidar cu cel al
colegii lor din coaliția pro-europeană. Urmărind graba cu care ministrul
Lazăr își îmbia colegii să reconfirme concesionarea Aeroportului către ruși,
senzația de presiune și ușoara forțare a notei, observată de Hadîrcă & Co, persistă.
De ce oare firescul hotărârii de
concesionare a Aeroportului, capătă treptat, un gust atît de amar?
Ce se va întâmpla dacă, sub conducerea lui Alexandru Tănase, prin absurd, magistrații de la Curtea Constituțională vor anunța, în ciuda hotărârii Parlamentului moldav, că această concesionare este neconstituțională? Un asemenea verdict ar da apă la moara opoziției comuniste, Înalții Judecători oferind în acest mod credibilitatea doleanțelor înaintate de opoziția comunistă. Neconstituționalitatea contractului de concesionare a Aeroportului, ar face cererea de demitere a Cabinetului de Miniștrii și mai argumentată!
Cu cât se apropie data parafării la Vilnius a Acordului de Asociere la UE, observ că presiunea pe rezistența internă a coaliției
pro-europene începe să crească. Cei care au interesul să răstoarne căruța moldovenească din drumul ei european, vor face tot posibilul să strice asfaltul, să fure roțile și să omoare boii.
În asemenea condiții, politicienii moldoveni vor avea puterea să tragă, de unii singuri, carul până la urmă?
În asemenea condiții, politicienii moldoveni vor avea puterea să tragă, de unii singuri, carul până la urmă?
No comments:
Post a Comment