Republica Moldova a discutat cu Federația Rusia o eventuala
amanare a implementării prevederilor celui de al treilea pachet
energetic al Uniunii Europene. Declarația premierului Vlad Filat și i-a luat pe
nepregătite pe observatorii fenomenului politic moldovenesc. Unii dintre ei au
sărit în sus de cinci metri și au spus ceva despre trădare, trădare, de trei
ori trădare! Chișinăul întoarce spatele Bruxelles-ului!
O zicală românească, binecunoscută în spațiul dintre Prut
și Nistru ne aduce aminte că, ce-i în mână – nu-i minciună. În condițiile în care
negocierile pentru parafarea unui nou contract de livrare a gazului erau deja
în impas, când iarna bate la ușă iar din punct de vedere al securității
energetice Moldova era descoperită, decizia
lui Filat, de amânare a unor instrumente europene , este una salvatoare și face
posibilă semnarea unui contract cu Gazprom-ul. Ce înseamnă pachetul energetic 3? Este vorba de o serie de legi care asigură securitatea energetică europeană prin care, pentru a se evita monopolul, se interzice companiilor care livrează gaz natural sau alte resurse energetice să dețină și resurse de distribuție. Amînarea introducerii în Moldova a acestor legi reprezintă un atu în mîna părții moldave care poate aduce un nou contract cu o reducere cu 30 la sută a prețului
pentru gaz metan.
Un alt proverb, la fel de bine cunoscut, ne asigură că la
cel sărac nici boii nu trag. Mai ales când juncanii sunt slabi. Timpul câștigat de tandemul Filat – Lazăr, este unul care va duce la terminarea construcției
gazoductului Ungheni – Iași, gazoduct despre care premierul moldovean a
discutat cu omologul său român, Victor Ponta în vara acestui an. Construcția acestui gazoduct moldo-român
vine exact în sprijinul pachetului energetic 3. Această diversificare a resurselor
de gaz vine să impună în spațiul dintre Prut și Nistru, un comportament decent distribuitorului rus de gaze.
Recenta declarație a președintelui Comisiei Europene, José
Manuel Barroso, prin care dădea asigurări că Republica Moldova este la circa un
an distanță de semnarea acordului de asociere cu Uniunea Europeană, nu intră în
contradicție cu întârzierea anunțată de premierul Filat. Și parcă pentru a
confirma faptul că în această problemă există sprijinul oficialilor europeni,
şeful delegaţiei Uniunii Europene în Moldova Dirk Schuebel a afirmat că se va
găsi o derogare de la aplicarea unor prevederi ale pachetului energetic,
derogare care să fie acceptabilă pentru toate părțile și care să ajute Republica Moldova să încheie un
contract privind importul de gaze cu Federația Rusă, un contract pe termen lung
care să dea siguranță ambelor părți. Atenție, o derogare care să ajute Republica Moldova, spune reprezentantul
Uniunii Europene la Chișinău, nu care să îi pună bețe în roate, așa cum scriu
unii.
Între două nu te plouă – dar nici bine nu îți e, zicea
bunicul meu făcând trimitere la timpuri când încă mai putea ține mâna pe
hârleț. Existența acestor accente, semnalate în discursul șefului delegației
europene la Chișinău, vin să întărească faptul că oficialii europeni înțeleg faptul
că Republica Moldova este pusă în
dificila situație de a ieși dintre Scylla şi Caribda . Cele două fiare,
care formează un cuplu inseparabil, sunt la fel de violente ca și conflictul energetic
existent în aceste momente între Uniunea Europeană și Federația Rusă.
Expertul în politici europene, Nicu Popescu, scria pe blogul său că Moldova nu-și poate permite să
accepte oferta Rusiei, dar nici să o ignore. Popescu afirma
că Republica Moldova nu poate renunța la parteneriatul energetic al Uniunii Europene.
El sugera oficialii de la Chișinău ar putea să amâne termenul de implementare a
pachetului 3. „Parametrii unui „deal” cu rușii ar putea presupune amânarea
implementării pachetului energetic 3 pana în 2020 (daca acest lucru este
acceptabil pentru UE) în schimbul unor concesii pe dosarul energetic și din
partea Rusiei”, scria Popescu la începutul lunii septembrie, fapt care, cel mai
probabil, se și va întâmpla.
Prietenii la nevoie se cunosc. Duminică 30 septembrie, la
postul de televiziune prime, președintele Parlamentului moldovean, Marian Lupu,
afirma că poziția exprimată de premierul moldovean este una corectă. Marian
Lupu scotea în evidență faptul că în zonele în care se poate de negociat
trebuie să se negocieze anume pentru a avea “marjă de flexibilitate, și timp pentru implementarea
pachetului 2 și 3 energetic al UE. Moldova încă nu este membru al UE și acest
lucru ne oferă o flexibilitate mai mare„. Lupu a adăugat că subiectul referitor la
amânarea implementării pachetului energetic 3 a fost consultat cu Bruxelles-ul, și că “această solicitare a Moldovei a fost acceptată” de Bruxelles.
În condițiile în care există sprijinul oficialilor
europeni, declarațiile isterice ale unor comentatori politici cărora li se pare că
Republica Moldova ar fi întors spatele Bruxelles-ului îmi par lipsite de sens. Iar
acele capcane despre care vorbesc unii jurnaliști au fost evitate. Mai ales că,
vorba președintelui Parlamentului, la tema capcanelor energetice, „în cadrul
alianței s-a avut parte de un proces de dialog constructiv”!
No comments:
Post a Comment