Noul președinte al
Parlamentului Republicii Moldova, domnul Igor Corman a efectuat prima sa vizită
de lucru. Presa din Republica Moldova a fost interesată să afle care va fi
prima destinație externă a noului șef al legislativului. Am fost curios să aflu
care instituție moldavă îl va întâmpina prima dată pe conducătorul
parlamentarismului moldovenesc.
Prima vizită de lucru a noului
președinte al Parlamentului Republicii Moldova, domnul Igor Corman a fost
făcută la sediul Serviciului de Informații și Securitate. Fost diplomat de
carieră, domnul Corman are aceleași afinități cu cele ale fostul consilier de
politică externă al primului președinte interimar – Mihai Balan. Fost diplomat de carieră, domnul Balan, a fost
primul director al principalului serviciu inteligent al statului care nu a
obținut votul pozitiv al Comisiei parlamentare pentru securitate și ordine
publică. Tristul amănunt a fost trecut cu vederea în plenul Parlamentului
moldav, unde domnia sa a adunat voturile a 60 de deputați.
Cultivate de mediile de
informare moldovenești, suspiciunile la adresa lui Mihai Balan, au fost
întreținute de criticile venite din partea experților în politici de
securitate. Ex-ambasadorul Republicii
Moldova în Statelu Unite, expert în politici de securitate, Nicolae Chirtoacă,
afirma că pentru Balan, reformarea sistemului inteligent moldovenesc, ar fi o
sarcină mult prea grea.
Nici fostul vice-premier responsabil pentru
funcționarea organelor de forță, Iurie Roșca, nu a avut cuvinte de laudă la
vederea nominalizării propuse de domnul Ghimpu. Roșca, la rândul său, lăsa să
se înțeleagă că noul director ar fi o persoană lipsită de experiență. Foarte
mulți experți ai domeniului au afirmat că, un diplomat de carieră nu are ce căuta în structurile de
securitate.
Primul director civil al serviciului de securitate moldovenesc,
Valeriu Pasat a spus că Mihai Balan este o persoană tehnică, de compromis :
„Balan va fi votat în Parlament, este un om foarte bine pregătit. Poate domnul
Balan vorbeşte mai puţin frumos, decât alții, însă dumnealui face lucrurile
foarte bine. Dacă el atâţia ani a fost în funcţia de ambasador, înseamnă că a
conlucrat cu toate puterile de stat. Conducătorii ţării sunt conştienţi de
faptul că numesc (în fruntea serviciului) o persoană tehnică”, a punctat Pasat.
Încrederea investită de
cei trei lideri ai alianței în octombrie 2012 s-a dus pe apa sâmbetei. Noul director al SIS, nu a știut să prevină provocările politice care au apărut în sânul fostei alianțe de guvernare. Chiar dacă
în octombrie Filat, Lupu și Ghimpu au
fost eleganți și au făcut posibile o largă gamă de concesii, domnul Balan nu a găsit resursele interne ale instituției pe care o conduce pentru a evita, ori ocoli, amarul divorț politic care a urmat.
Ultimul algoritm de împărțire a
pârghiilor de putere pe care l-a găsit de noua coaliție prevede păstrarea unor
puține figuri cheie ale vechiului sistem de „check and balances”. Un exemplu grăitor
este oferit de modul în funcționează Centrul Național Anticorupție. Susținut
politic de către Partidul Democrat, noul director este pus în situația de a
activa în subordinea guvernului Leancă.
Vizita pe care domnul Corman a
efectuat-o la Serviciul de Securitate și Informații este un răspuns unor
aserțiuni care afirmă că în condițiile în care din punct de vedere politic
președinția Comisiei parlamentare pentru securitate și ordine publică este
deținută de către Partidul Democrat, șefia principalului serviciu inteligent al
statului moldovean ar trebui să fie una apolitică.
Într-un material anterior notam
că Mihai Balan nu are o susținere parlamentară suficientă pentru a convinge
deputații noii coaliții despre necesitatea alocării unor substanțiale fonduri
financiare necesare reformei SIS. Precizam că atât timp cât în fruntea instituției care este “ochiul și timpanul” statului moldovean, va rămâne un începător nu sunt șanse prea mari pentru
o necesară reformă.
Sporita atenție acordată de către reprezentantul
Partidului Democrat în fruntea
Parlamentul Republicii Moldova, domnul Igor Corman, față de destinele reformei din cadrul Serviciului de informații și
Securitate este un exemplu puternic de implicare a acestei formațiuni politice
în procesele de reformare europeană a instituțiilor statului moldovean.
Acordarea de către noua conducere a Parlamentului Republicii Moldova a suportului financiar necesar pentru
reformarea sistemului de inteligență presupune însă și adaptarea existentului sistem de
„check and balances”. Ceea ce înseamnă
de fapt schimbarea președintelui subcomisiei pentru exercitarea controlului
parlamentar asupra activităţii Serviciului de Informaţii şi Securitate.
No comments:
Post a Comment