Datele din sondajele de opinie
realizate în ultimii zece ani arată că Biserica este instituția în care
cetățenii Republicii Moldova au cea mai mare încredere. Reprezentații cultelor
consideră acest lucru ca fiind unul firesc. Chiar dacă reprezentanți ai
clerului au fost în centrul unor scandaluri media nu au existat voci care să
afirme în mod ferm contrariul.
Joi 20 iunie, ca urmare a unei
întruniri a Sinodului Bisericii Ortodoxe din Moldova care a discutat pe
marginea dezacordului instituției
bisericești faţă de votarea Legii cu privire la asigurarea egalităţii de şanse,
care îi vizează în special pe homosexuali, a fost difuzată o declarație în care
se arăta că Biserica Ortodoxă din Moldova interzice accesul
guvernanţilor la împărtăşanie. În declaraţia adresată conducerii statului
moldav, se comunica următorul aspect: „La o lună de la ultima adresare a
Sfântului Sinod către guvernare
pentru a revizui cel puţin Legea Antidiscriminării, constatăm cu desăvârşire că
glasul Bisericii, a fost ignorat”.
„Luând prin jurământ datoria de a sta la strajă şi de a
ne opune cu orice preţ răspândirii păcatului, situaţia ne cere astăzi să alegem
între veşnicul Hristos şi vremelnica guvernare cu toată legislaţia sa
anticreştină. Desigur că noi alegem a prima cale. Această raţiune a lucrurilor
ne face să ne declarăm oponenţi şi să ne depărtăm deschis de cei care prigonesc
făţiş Biserica lui Hristos şi să
apelăm la scopuri strict terapeutice – la tradiţia canonică a excomunicării lor
din Biserică până la îndreptare.
Acest fapt îi va lipsi dintru început pe guvernanţi de accesul
la Sfânta Taină a Împărtăşaniei,
ca mai apoi, în depdendenţă de pocăinţă, să fie primiţi, sau respinşi
definitiv, de la oricare slujire bisericească”, se arată în declaraţia Sinodului Bisericii Ortodoxe din Moldova.
Dupa cateva ore, pe site-ul Mitropoliei găsim scris : „Mitropolia Chișinăului și a Întregii Moldove
se arată îngrijorată de apariția în mass-media autohtonă a unor titluri
alarmiste conform cărora Biserica Ortodoxă din Moldova ar fi exclus guvernanții
de la participarea la Sfintele Taine, în urma hotărârii luate în cadrul
ședinței Sinodului BOM, de ieri, 20 iunie 2013. Ținem să precizăm că membrii Sinodului doar ATENȚIONEAZĂ
puterea de vârf a țării asupra măsurilor canonice care ar putea fi luate
ulterior și nici de cum NU A LUAT o hotărâre de excomunicare a cuiva din sânul
Bisericii Ortodoxe. Pentru a
evita pe viitor astfel de confuzii regretabile, rugăm jurnaliștii să citească
cu mai multă atenție comunicatele emise de Direcția Mitropolitană.”
Purtătorul de cuvânt al Mitropoliei Moldovei, Nicu Cârlig
afirma pentru un important post de televiziune că pe site-ul Mitropoliei erau
descrişi paşii care vor fi întreprinşi în cazul în care autoritățile nu vor lua
act de doleanţele Bisericii. "Nu a fost luată o decizie de excludere
imediată a acestora din Biserică", preciza domnia sa.
Ofensiva implicare a instituției bisericești în politică
i-a deranjat pe politicieni. Vădit indignat
liderul liberalilor conservatori, Mihai Ghimpu afirma că nimeni nu poate
interzice politicienilor să meargă la Biserică. Liderul fracțiunii
liberal democrate din Parlamentul moldav, Valeriu Streleț considera decizia
clerului moldav ca fiind una "nefondată şi populistă". Mult mai
energic, vicepreședintele Parlamentului moldovean, democratul Andrian Candu a
punctat cât se poate de ferm. "Politicul
a fost tolerant faţă de unii reprezentaţi ai Bisericii. S-a discutat în mai multe
state despre proprietăţile biesericii, despre cum se colectează banii de la
cetăţeni și despre veniturile care nu sunt declarate. Poate vom discuta la un
moment dat şi despre impozitarea veniturilor Bisericii", a concluzionat Candu.
Dacă Episcopul de Bălţi şi
Făleşti, Marchel, nu continua această controversă cu reprezentanții oficiali ai
statului moldav, dezbaterea intra într-un con de umbră. Domnia sa declarat însă
că, “ în fața șantajului la care se dedau autoritățile statului, Biserica nu va
ceda” și a susținut că, "preoții nu se tem de impozitarea Bisericii."
Condiționalul domnului Candu despre o virtuală impozitare a veniturilor
bisericești era doar o descriere a pârghiilor existente în mâinilor
parlamentarilor, o descriptivă sugestie pentru un cler prea obișnuit să se
implice în viața statului moldav.
Potrivit datelor oficiale,
Biserica Ortodoxă din Moldova (Mitropolia Chișinăului și a Întregii Moldove),
care este subordonată Bisericii Ortodoxe Ruse, are în componența sa 1 281 de
parohii, mânăstiri, seminarii și alte entități. Biserica Ortodoxă din Basarabia
(Mitropolia Basarabiei), subordonată Bisericii Ortodoxe Române are 309 de
astfel de entități. Fostul secretar de presă al Mitropoliei Chișinăului și a
Întregii Moldove, Octavian Moșin, declara în anul 2008 pentru agenția de presă
Basa-Press că numărul lăcașelor sfinte, “a crescut de trei ori”. „Fiecare
localitate dispune de biserică, iar cele mai mari dintre acestea au chiar câte
două sau trei. Majoritatea acestora au fost construite din donaţii benevole ale
credincioşilor, dar şi din donaţiile autorităţilor locale şi centrale”, spunea
Moșin în 2008. Numărul relativ mare de instituții bisericești existente în
Republica Moldova, ne spune că Biserica Ortodoxă din Moldova se plasează în
topul celor mai profitabile instituţii din ţară, iar veniturile ei,
neimpozabile, continuă să crească. Semn că posibilele plăți ale instituțiilor
bisericești către stat ar putea avea o contribuție semnificativă în bugetele
locale.
Constituţia Republicii Moldova asigură
libertatea de credinţă, iar celelalte legi şi măsuri politice contribuie, în
general, la libera practicare a religiei. Legea cu privire la cultele
religioase, intrată în vigoare în 2007, recunoaşte rolul Bisericii Ortodoxe în
istoria statului moldav, simplifică procedura de înregistrare şi înlesneşte
accesul grupurilor confesionale la locurile publice, cerând doar ca grupurile
să convină din timp cu autorităţile locale asupra acestor locuri.
În hotîrârea de guvern numărul 719
din 17 noiembrie 1993 cu privire la statutul Bisericii Ortodoxe din Moldova la
capitolul bunurile bisericești este prevăzut faptul că, “donaţiile materiale şi
financiare ale credincioşilor, precum şi ale persoanelor juridice din Republica
Moldova, făcute Mitropoliei nu sînt impozabile. Sînt scutite de impozite şi
ajutoarele umanitare, acordate de către cultele din străinătate.” Prevederea
este una care face posibilă pentru Biserica Ortodoxă din Moldova o cifră de
afaceri ridicată.
În Republica Moldova nu există
religie de stat, dar putem observa că Biserica Ortodoxă din Moldova se bucură
de un tratament preferenţial din partea guvernului. Mitropolitul Chişinăului şi
al Întregii Moldove are paşaport diplomatic, participă ca unică personalitate
religioasă la unele sărbători naţionale şi apare cu regularitate pe prima
pagină a ziarelor. Canalele de televiziune arată cu regularitate vizitele unor
înalţi demnitari la bisericile şi mânăstirile Bisericii Ortodoxe din Moldova. Diverse
instituţii, ca şcolile de stat şi spitalele, expun icoane pe pereţi.
Inițiatorul unei profunde
cooperării dintre Biserica Ortodoxă din Moldova și autoritățile statului a
fost Vladimir Voronin. Guvernul Tarlev, a sprijinit în public strângerea de
fonduri pentru repararea şi restaurarea mânăstirilor Căpriana şi Curchi. La 28
august 2008,ex-preşedintele Voronin a participat la consacrarea Mânăstirii
Căpriana şi i-a elogiat pe cetăţenii şi „agenţii economici naţionali şi internaţionali,”
care au strâns aproximativ 82 de milioane de lei (8 milioane de dolari
americani) pentru reconstruirii mânăstirii. La 21 noiembrie 2008, fostul
preşedinte moldovean declara într-un discurs public că mânăstirea Curchi este
„un adevărat loc de pelerinaj pentru poporul moldovean” şi remarca faptul că
repararea şi reconstruirea mânăstirilor sunt „exemple de cooperare între
societate, guvern şi Biserică”. În campania electorală, preşedintele comuniștilor
moldoveni, domnul Voronin s-a adresat clerului Mânăstirii Condriţa, spunând, pe
22 februarie, că Partidul Comuniştilor este singurul partid care a ajutat
Biserica. Afirmând că „Iisus Hristos a fost primul comunist”, a adăugat apoi că
PCMR este întocmai ca Biserica Ortodoxă din Moldova, iar toate celelalte
partide sunt la fel ca Biserica Oortodoxă din Basarabia. Domnia sa i-a îndemnat
atunci pe preoţi să voteze pentru el, ca persoană „care a făcut foarte mult pentru
Biserică”, chiar dacă domniile lor nu pot sprijini PCRM-ul în mod public.
După ce comuniștii moldoveni au
pierdut puterea politică, nu am observat ca noile autorități de la Chișinău să
fi întreprins măsuri decisive pentru a împiedica intervenţia Bisericii Ortodoxe
Moldoveneşti în viaţa politică. Aparent, în spatele acestor inacţiuni ar putea
sta dorinţa guvernanţilor de a-şi consolida puterea politică şi sprijinul
electoral prin intermediul adepţilor Bisericii Ortodoxe din Moldova şi a
reţelei extinse de parohii aflate în subordinea acesteia. Preţul unei asemenea
„cooperări” ar ține de o vizibilă îndoctrinare ortodoxă a politicilor publice.
Manifestarea Sinodului Bisericii Ortodoxe din Moldova cu privire la
implementarea Legii cu privire la asigurarea egalităţii de şanse, este un
principal argument în favoarea acestei
teze. Anchilozați în conservatorismul caracteristic, clerul ortodox moldovean nu
a înțeles pe deplin rolul noilor curente politice care dețin puterea. Dincolo
de legitatea dreptului de a avea și a practica o credință, există însă și
legitatea faptului că nimeni nu este mai presus de lege Dincolo de moralitatea
bineintenționatelor intervenții ale clerului moldav în politica statului, periclitarea
parcursului european ar putea fi interpretată tendențios.
Ferma atitudine a vice
președintelui Parlamentului moldovean vine să revoluționeze atitudinea
administrației laice față de cea clericală și să confirme că odată cu
schimbarea puterii politice, rolul Bisericii s-a schimbat. Biserica trebuie să își
adminstreze gravele problem de imagine pe care le are și să revină la originile
ei, pentru a ne ajuta să găsim cu toții pacea din suflete.
Când Iisus le-a dat fariseilor
celebrul răspuns – Dați Cezarului ce e al Cezarului și Domnului ce este al Domnului, El a deschis o mult
prea mare prăpastie. Prăpastia dintre Biserică și Administrație. Dacă Cezarul
nu se amestecă în treburile Bisericii, nici Biserica nu ar trebui să se
amestece în treburile Cezarului. Altfel, Domnul ar trebui să dea Cezarului tot
ceea ce mirenii îi dau Domnului. Iar în cazul acesta deruta teologică ar deveni
totală iar unii clerici moldoveni ar da bir cu fugiții.
Post Scriptum
Legea Antidiscriminare a fost
adoptată pe 25 mai 2012, în pofida protestelor care au avut loc pe parcursul
unui an. Documentul a fost adoptat cu votul deputaţilor din cadrul PL, PDM şi
PLDM.
Adoptarea acestei legi a fost o condiţie înaintată de
Uniunea Europeană pentru liberalizarea regimului de vize.
Mai dati-le incolo de capuse! Mai ales ca sunt capuse rusesti...Cititi Biblia cu atentie! Incepeti cu Luca 14:26, treceti la Matei 10:35-37 si apoi numarati indemnurile la omor ale "milostivului" d-zeu. Sunt peste 600, cu circa 20 milioane de victime. Carte de povesti, scrisa de neparticipanti la evenimente, la 30-60 de ani dupa decesul cu pricina, nementionat de nicio sursa istorica. Prima referire istorica abia in 112, intr-o scrisoare catre cuceritorul Daciei.Deci din vremea lui NU EXISTA NICIUN CUVANT! Halal adevar istoric! Credeti in povesti despre personaje inexistente, dragilor.
ReplyDelete