Wednesday, February 26, 2014

BORȘUL UCRAINEAN, IAURTUL MOLDOVENESC ȘI VIROZA SEPARATIST TRANSMISIBILĂ



În jurul Chișinăului furtunile politice se întețesc. 

La București neînțelegerile din coaliția de guvernare au dus la distrugerea de facto a USL-ului. PNL care împreună cu PSD formau Uniunea Social Liberală a decis, prin vot, marți, 25 februarie, să iasă de la guvernare, acuzându-l pe premierul român Victor Ponta că a refuzat să îl numească pe Klaus Iohannis în funcția de vicepremier. Miniștrii liberali și-au depus deja demisiile.  În acest moment mai bine de jumătate din membrii Cabinetului de Miniștrii ai statului român, nouă din 17 sunt interimari. Destrămarea USL a trimis România în instabilitate politică. Pentru a evita demisia guvernului pe care îl conduce, Victor Ponta a început negocierile cu Uniunea Democrată a Maghiarilor din România (UDMR). UDMR este formațiunea politică română care a participat atât la guvernările de stânga cât și la cele de dreapta. Mai pragmatici dintre toți cei care au fost la guvernare în România, UDMR-ul este balamaua de care se ține orice guvernare cât de cât stabilă. 

La Kiev, vărsările de sânge i-au făcut pe analiștii politici ai publicației  Global Post să aibă temeri cu privire la izbucnirea unui război civil în Ucraina. La ora când scriu aceste note, tensiunile din Parlamentul Crimeei încep să atingă cele mai înalte cote. După războaiele din Balcani din ani '90 ne aflăm acum în fața celui mai înalt vârf de risc de izbucnire a unei conflagrații. Un conflict armat în Ucraina nu convine însă nimănui, nici președintelui rus, Vladimir Putin care a spus în repetate rânduri că Ucraina este vitală pentru interesele ruse și nici Uniunii Europene care ar fi pusă în fața unei crize energetice de proporții. Europa occidentală depinde de gazele naturale rusești care ajung în UE prin gazoductele care traversează Ucraina.  Aproape o treime din importurile de petrol, gaze naturale și cărbune necesare statelor membre ale UE vin din Federația  Rusă. Țări precum Finlanda, Slovacia și Bulgaria sunt complet dependente de importurile de gaze naturale. Economia rusă, depinde la rândul ei de cantitatea de gaze exportate. Așadar, nici unei părți nu i-ar conveni o stare de conflict.

Pe acest frământat fundal, Republica Moldova devine țara care poate fi împachetată în staniol și dată exemplu de successful story. Pe 27 februarie, Parlamentul European va vota  regulamentul care va permite eliminarea vizelor de intrare pe teritoriul Uniunii Europene pentru cetățenii Republicii Moldova. Raportorul grupului Partidului Popular European, Marian Jean Marinescu, afirmă că acest document ar putea intra în vigoare până la sfârșitul lunii mai 2014. Potrivit lui Marinescu, cetățenii moldoveni care sunt posesori de pașaport biometric, vor putea călători liber, oriunde în statele membre Schengen, timp de 90 de zile. 

Republica Moldova devine prima ţară din vecinătatea estică a Uniunii Europene care nu va mai avea nevoie de vize pentru a intra în țările din UE. Ce înseamnă acest lucru? Înseamnă că, vor unii ori nu, principala realizare a Uniunii Europene la summit-ul Parteneriatului Estic de la Vilnius a fost parafarea acordului de asociere cu Moldova. Așteptat de stategii europeni să fie unul apoteotic, summit-ul de la Vilnius nu a fost deloc triumfal. Ucrainenii simt urmările lui pe propria piele. Fripți cu borșul ucrinean, birocrații europeni suflă acum și în iaurtul moldovenesc. Datorită acestui context extern, (suntem cinici și spunem - propice), dar și unei administrații care a știut să facă față tuturor presiunilor, de la cele economice la cele politice, Chișinăul a devenit un preferat al Bruxelles-ului. Recompensa pentru buna guvernarea a domnului Leancă se vede - renunţarea la vize. 

Aflată la frontiera civilizațiilor, Republica Moldova a reușit să iasă din faza fierbinte a ciocnirilor civilizaționale. Deși există suficienți politicieni moldoveni care încearcă să atingă strunele naționalismului român, rus ori găgăuz, s-a demonstrat că am reușit să pășim peste așa provocări. Ultima ședință a Consiliului Suprem de Securitate a fost una care a trasat sarcini directe fiecărei instituții de menținere a ordinii publice – neadmiterea nici unei instigări la nesupunere civică și contracararea tuturor posibilelor tentative de acțiuni dușmănoase la adresa guvernului. Semn că nu doar la Bruxelles s-au înțeles beneficiile oferite de campaniile de prevenire a virozelor separatist transmisibile ci și la Chișinău.


No comments:

Post a Comment