După
opt luni de tăcere, președintele Nicolae Timofti, dă semnale clare că nu îi
este pe plac rolul în care a fost desemnat de către parlamentarii moldoveni. După
întrevederea din 16 noiembrie, dintre reprezentantul preşedintelui rus pentru
Transnistria, Dmitri
Rogozin şi
premierul Vlad Filat, instituțiile de presă constatau că, şeful statului moldovean
s-a declarat împotriva
deschiderii unui consulat al Federaţiei Ruse la Tiraspol. Potrivit lui Timofti, Rusia ar trebui
mai întâi să-şi retragă armamentul din regiunea transnistreană. Ziariștii
adăugau că, delicatul subiect, “naşte divergenţe între
preşedintele ţării, Nicolae Timofti, şi premierul Vlad Filat”.
Făcută
de observatorii fenomenului politic moldav, concluzia referitoare la
divergențele dintre președinția și executivul moldovean, aduce aminte de divergențele existente în anul
2000. Tocmai pentru a evita asemenea grave
confruntări de opinie, la 5 iulie 2000, deputații moldoveni au modificat forma
de guvernământ a Republicii Moldova - din republică semi prezidenţială în
republică parlamentară. Republica parlamentară este o republică unde primul
ministru este șeful guvernului, autoritatea executivă supremă în stat, iar
șeful statului are doar funcții simbolice.
Analistul
Cristian Ghinea, directorul Centrului Român pentru Politici Europene, preciza
din start că „spre deosebire de Vladimir Voronin, care a fost un lider puternic și
autoritar, Timofti va fi un președinte simbolic. Rolul
lui Timofti va depinde în bună măsură de relația pe care o va avea cu guvernul
care reprezintă de fapt puterea executivă la Chișinău. El va fi subordonat
coaliției de guvernământ care l-a propus pentru funcția de președinte, un
compromis maxim pentru depășirea crizei politice”, sublinia la alegerea
președintelui moldovean, expertul român.
Analistul
Cozmin Gușă punea punctele pe i. El
preciza că Nicolae Timofti își va permite să iasă din front doar dacă va avea
susținerea politică a uneia dintre partidele aflat în alianța de guvernământ.
„Președintele moldovean nu dispune de o putere însemnată decât în cazul în care
are în spate o forță politică importantă. El este într-adevăr susținut de către
trei forțe politice, PDLM, PD și PL, dar acestea se află într-o competiție accelerată”,
a comentat Gușă.
Precizarea
făcută de Cozmin Gușă, vine să explice nărăvașul comportament al ex-judecătorului.
Deși rolul domnie sale, bine văzut de Cristian Ghinea, era acela de „a avea
grijă să împace conflictele din coaliție, de a găsi numitorul comun între cele
trei formațiuni de guvernământ”, și adăugăm noi, de a ascunde sub preș fisurile din betonul alianței, iată că opoziția manifestată față de disponibilitatea premierului
moldovean de a discuta despre o posibilă deschidere a unui consulat al
Federației Ruse în Tiraspol, ne spune că președintele moldovean ori a uitat de
rolul său de pacificator și l-a luat gura pe dinainte, ori are în spatele său o
susținere politică.
Vizita
oficială a consilierului prezidențial pentru Afaceri Strategice si Securitate internaționala,
Iulian Chifu, la Chișinău, unde a avut consultări cu oficialii moldoveni la tematica rezolvării conflictului
transnistrean, ar putea fi considerată de unii comentatori politici ca fiind un
suport politic indirect acordat punctului de vedere adoptat de Timofti. Însă nu este așa. Vizita lui Iulian Chifu la
Chișinău nu a avut nici o treabă cu deschiderea sau nedeschiderea unui consulat
la Tiraspol. Și asta din simplul motiv că acest lucru nu este durerea de cap a
statului român ci a oficialilor moldoveni.
Evident că din punctul de vedere al evoluțiilor din regiune, o posibilă
deschidere a oficialităților moldovene față de dorința exprimată de Rogozin,
este atent urmărită și la București.
La
Chișinău, oficialul român afirma că o soluție de rezolvare a conflictului din
Transnistria înseamnă de fapt "reintegrarea teritoriala a Republicii Moldova". Fără
a face referire la posibilitatea deschiderii unui consulat rus în regiunea
separatistă, consilierul președintelui statului român a adăugat că, “o soluție
pentru conflict este un statut special al regiunii, dacă e justă si durabilă,
conform dreptului internațional, dacă permite funcționalitatea statului
Republica Moldova și dreptul de a-și alege liber opțiunile de securitate și
prosperitate, respectiv de a decide liber în politica externa, de securitate,
de apărare, în orientarea strategica spre integrarea în Uniunea
Europeana.”
Deși
contestată de opoziția parlamentară comunistă, alegerea domnului Timofti în
funcție, a contribuit la găsirea unei relative liniști în societate. Însă poate
cea mai mare contribuție a domniei sale se regăsește în lucrul zilnic pe care
îl face în reformarea justiției moldovenești. Alte neavenite implicări ale
domniei sale vin să tulbure precarul echilibru existent în alianța de guvernare
și să trezească vechi neliniști.
Cu
mult înainte de alegerea șefului statului moldovean, președintele Institutului
de Relații Internaționale al Academiei Române, profesorul Dungaciu afirma că
oficialii europeni “ ar trebuie să asigure garanţii pentru două
lucruri: 1 - preşedintele ales va fi doar pe durata actualului mandat al
Parlamentului, fără să poată numi premierul după alegeri şi 2 - niciunul dintre
membrii AIE nu va trăda, respectiv nu va schimba majoritatea după alegerea
preşedintelui. Garanţiile Uniunii Europene sunt clare: sprijinul financiar şi
logistic al UE va fi rediscutat în momentul în care AIE nu mai există,
respectiv proiectul european al RM va fi stopat”. Dacă s-a întâmplat exact așa?
No comments:
Post a Comment