Susținerea miniștrilor de externe ai Uniunii Europene în
condițiile în care, așa cum remarca și profesorul Dungaciu, “nu e simplu să
faci politică sau geopolitică la frontiera euroatlantică”, este un semnal pozitiv
transmis formațiunilor politice componente ale arcului guvernamental
chișinăuian. Mesajul european este totodată, un indicator al continuării
finanțărilor europene adresate Republicii Moldova, finanțări care vin și pe
formula de cooperare bilaterală, România – Republica Moldova.
Lansarea construcției gazoductului Iași – Ungheni face
parte din ansamblul de semnale pozitive transmise de către Uniunea Europeană și
prin importantul ei actor din această zonă – România. Chiar dacă mediile de
informare de la București vorbesc despre sfârșitul bunelor relații dintre
Executivul și Președinția statului român, în ultimii ani, iese în evidență
existența unei constante a politicii românești - sprijinul politic necondiționat
acordat Moldovei în drumul ei spre integrarea europeană.
Guvernarea AIE, în frunte cu primul ministru Vlad Filat,
a fost prima care a beneficiat nu numai de suportul diplomației române dar și
de suportul unor importanți factori de decizie la nivelul Consiliului European.
Vedem că și guvernul Leancă, continuator al programului de guvernământ al
cabinetului Filat, beneficiază de același masiv suport. S-ar părea că aceste
guvernări au noroc. Persoane foarte influente în Uniunea Europeană își
îndreaptă atenția către Chișinău și trag Moldova în Uniunea Europeană.
Doar că norocul ți-l faci singur! Afilierea, în februarie 2011, a Partidului
Liberal Democrat din Moldova, la marea familie a Partidului Popular European a
făcut posibil întregul suport diplomatic și financiar acordat statului
moldovean. Trebuie să amintim că Partidul Popular European deține 16 dintre cei
27 de șefi de stat sau de guvern care participă la Consiliul European. Aceștia participă
la summit-ul PPE care pregătește de fapt Consiliul European. Consiliul European
este cel care definește direcțiile și prioritățile generale ale Uniunii
Europene.
Dacă Vlad Filat alegea afilierea partidului său la o altă
familie europeană, integrarea europeană a Republicii Moldova rămânea doar cu un
singur motor, cel românesc. Alegerea făcută de liderul liberal democrat a dus
la apariția unui al doilea motor, care, mult mai puternic, a urnit din loc
carul politic moldav.
Într-un recent material, oficialităților guvernamentale
moldovenești li se imputa că, “indecizia de 20
de ani a Republicii Moldova nu a dat niciun rezultat semnificativ”. Este
desigur o constatare pertinentă, dar la
această afirmație, ar trebui adăugat că șovăiala autorităților de la Chișinău a fost determinată
și de slaba putere a motorului bucureștean.
Domnul Dungaciu a sesizat corect. Clasa politică
românească nu a avut și nu are deocamdată, un proiect destinat Moldovei, care să aibă forța unui motor de Volkswagen. Popularii europeni, prin Wilfried Martens, se pare că au.
No comments:
Post a Comment