Plasată între absurd și sublim, vizita lui Băsescu la Chișinău a avut în ea un comportament pre-electoral. Iar acest lucru se datorează faptului că de ceva timp încoace, Bucureștiul a tratat relaţia România – Republica Moldova doar din punct
exclusiv politic-electoral. Maturizarea acestei relații a venit abia în acest an
și este datorată vizitei la București a premierului Iurie Leancă unde împreună cu
omologul său Victor Ponta au convenit să ducă la bun sfârșit proiectele aflate
în derulare dar și să aplice bilateralei, formule pargamatice de cooperare. Vizita la Chișinău a președintelui Traian Băsescu vine să
confirme că guvernul de la București își dorește ca din toate proiectele aflate în desfășurare, cel puțin trei să aibe un rezultat concret.
1.Gazoductul Iași - Ungheni.
2.Linia de înaltă tensiune Fălciu - Gotești.
3.Podul peste Prut Fălciu - Leca.
Primele două puncte se referă la independența energetică, independență care va adăuga o reală suveranitate statului moldovean. Cel de al treilea se referă la comuniunea sufletească și frățească dintre cele două state care vorbesc aceeași limbă. Deși cei doi președinți au vorbit presei despre o rezolvarea amiabilă a diferendului din jurul frecvenței postului de televiziune TVR, postul național al statului român, pe marginea acestui subiect, rămân a fi pesimist.
2.Linia de înaltă tensiune Fălciu - Gotești.
3.Podul peste Prut Fălciu - Leca.
Primele două puncte se referă la independența energetică, independență care va adăuga o reală suveranitate statului moldovean. Cel de al treilea se referă la comuniunea sufletească și frățească dintre cele două state care vorbesc aceeași limbă. Deși cei doi președinți au vorbit presei despre o rezolvarea amiabilă a diferendului din jurul frecvenței postului de televiziune TVR, postul național al statului român, pe marginea acestui subiect, rămân a fi pesimist.
La Chișinău, preşedintele Băsescu s-a comportat ca un
președinte jucător, atât prin seria
impresionantă de interviuri şi declaraţii, cât şi prin implicarea domniei sale
pe subiecte în care nu are nici cele mai mici atribuţii, cu atât mai puţin
posibilitatea de a mai influenţa decisiv pe cei din Palatul Victoria. Nu știu dacă
locuitorii Republicii Moldova și comentatorii politicii de pe Bâc, vor înțelege care
este diferenţa dintre vorbă și faptă ori se vor lăsa încă odată cuceriți de șarmul
băsescian. Dincolo
de tema Vilnius, de plasarea pe orizont a unei ipoteticei aderări a Moldovei la Uniunea
Europeană, preşedintele Băsescu a jucat mai mult pe terenul adjudecat deja de premierul român Victor Ponta.
Atitudinea pe care o are șeful guvernului de la
București, Victor Ponta, față de problemele cu care se confruntă Republica
Moldova, a fost preluată de șeful statului român. Dincolo însă de o simțită concurență
politică existentă între Palatul Cotroceni și Palatul Victoria, pare a exista
un numitor comun în ceea ce privește câteva puncte de pe agenda Republica Moldova. Această vagă sinergie mă face să cred că cele trei proiecte
comune româno-moldave, afișate mai sus, au toate șanse concrete spre a fi
îndeplinite.
Dacă nu ar exista susținerea financiară a premierului român Victor Ponta, promisiunile făcute la Chișinău de Băsescu pot rămâne fără acoperire. Confirmarea numitorului
comun existent între cele două palate - Cotroceni și Victoria în ceea ce
privește Republica Moldova o fac declarațiile lui Ponta din 17 iulie. Deși premierul Ponta
nu a ratat ocazia de a-i arăta lui Băsescu unde se află cheia de la sacul cu bani el a cerut cabinetului de miniștri să-i susțină inițiativele. "Este
bine să fii preşedinte şi generos pe banii altora”, a spus Ponta cerând
totodată miniștrilor să sprijine toate proiectele convenite cu Republica
Moldova, scrie agenția Mediafax.
Cert este că împreună cu principalul locatar al Palatului
Victoria, președintele român a înțeles că vremea vorbelor a trecut. Cu ajutorul
și susținerea popularilor europeni, care au majoritatea în Parlamentul European
și în Consiliul European, și care sunt garanți ai concretei perspective
europene a Republicii Moldova, peste râul Prut va mai fi construit un pod. Unul
și nu două.
Este vorba de construcția podului Fălciu - Leca despre
care s-a discutat și la prima ședință a guvernelor celor două state care a avut
loc sub auspiciile lui Vlad Filat și Mihai Răzvan Ungureanu, la Iași. Se pare
că studiul de fezabilitate este mai avansat iar posibilitățile financiare pe
care le poate obține România și Republica Moldova din partea UE prin Consiliul
European (dominat așa cum știm de popularii europeni la care PLDM dar și PDL-ul
românesc sunt afiliați) sunt mai reale pentru construcția unui singur pod.
Despre o rezolvarea rapidă și amiabilă a cazului TVR în Republica
Moldova nu poate fi vorba. Discuția va fi una care va atinge interesele
politico-financiare ale unei formațiuni politice din arcul alianței de
guvernământ de la Chișinău. O discuție pe marginea acestei chestiuni va trezi
vechi și durute răni. Se pare că partea română nu dorește a turna gaz peste focul
ambițiilor politice de la Chișinău, așa că în timpul apropiat
convorbiri la această temă.nu vor avea loc.
Ca unul care beneficiază din plin de rapoartele
institutelor de inteligență, președintele român este un cunoscător al
dedesubturilor politice de la Chișinău. Domnia sa nu a ezitat să vorbească și
despre riscul cel mai mare la adresa statului moldovean. La întâlnirea pe care a
avut-o cu societatea civilă din Republica Moldova, Băsescu a spus că există riscul
ca justiția moldovenească să fie pusă sub controlul politic. Domnia sa a adăugat că “o justiție
coruptă este și mai periculoasă decât o justiție aflată sub control politic”.
Sugestivul semnal de alarmă tras de Traian Băsescu a avut
un destinatar concret. Fără a arăta cu degetul, președintele român a trimis o
săgeată care și-a atins ținta. O săgeată care prin ricoșeu ajunge și în cabinetele social-democraților români și moldoveni.
Așadar un gazoduct, o linie de înaltă tensiune, un pod și o atenționarea concretă. Par a fi promisiuni realizabile.
Așadar un gazoduct, o linie de înaltă tensiune, un pod și o atenționarea concretă. Par a fi promisiuni realizabile.
La rândul ei, majoritate parlamentară de la Chișinău va trebui să își asume declarațiile politice făcute de președintele Timofti și în sesiunea de toamnă-iarnă să susțină politic și financiar toate cele trei proiecte. Iar aici rolul fracțiunii liberal democrate, cea mai numeroasă din coaliția pro-europeană, este unul hotărâtor.
No comments:
Post a Comment