Thursday, July 25, 2013

IAȘI - UNGHENI GAZODUCTUL PLIN CU VISE



Datele statistice afirmă că statul român nu are capacitatea de a-și asigura necesarul de gaz metan pentru consumul propriu, actualmente 20 la sută din necesarul de consum sunt importați. Recent, directorul general al OMV Petrom, Mariana Gheorghe,  afirma că extracția de gaze din platoul continental al Mării Negre este preconizată pentru sfârșitul deceniului; ceea ce înseamnă că până în 2019, statul român va continua să importe gaze din Federația Rusă prin intermediul Gazprom.

Interconectarea rețelelor de gaz dintre România și Republica Moldova, prin gazoductul Iași – Ungheni, este prezentată ca fiind proiectul de suflet al președintelui Băsescu. Potrivit domniei sale, prin acest gazoduct  vor trece către Republica Moldova 1,5 miliarde de metri cubi pe an, ceea ce înseamnă că va fi acoperit necesarul de gaz al statului moldovean. Metaforic, comentatorii politici afirmă că, „independența energetică a Republicii Moldova va începe la 27 august”, odată cu lucrările de construcție ale gazoductului.  
 
În condițiile în care la București în aceste zile se creează Bursa gazelor și o dată cu liberalizarea pachetului III de energie, e posibil ca prin noua conexiune de gaz metan, Republica Moldova să nu primească doar gaz românesc ci gaz metan achiziționat la cel mai bun preț al bursei. La București, alături de omologul său român, ministrul economiei de la Chișinău, Valeriu Lazăr, a spus că prețul de achiziționare al gazelor nu va fi unul impus de vreo autoritate ci va fi unul creat de piață, iar sursa de achiziționare al acestuia poate fi diferită.    

Nu sunt chițibușar, dar câteva întrebări se impun. Dacă principalul furnizor de gaze naturale de pe piață este Gazprom, vor putea exista la Bursă, prețuri mai mici decât cele deținute de monopolist? Cum va ajunge gazul achiziționat la Bursă în casele moldovenilor, odată ce jumătate din acțiunile companiei moldovenești de transport de gaze, MoldTransGaz, aparțin furnizorului rus, Gazprom? Cât de mult îi va costa pe moldoveanul obișnuit această diversificare a achizițiilor de gaz metan?  

Acestor întrebări, li se adaugă informația potrivit căreia capacitățile tehnice ale acestui gazoduct prevăd nu numai exportul de gaze din România dar și capacitatea acestuia de a importa gaze. Moldova poate ajunge în situația în care nu numai va importa, dar va și livra gaze! 

O declarație a şefului Oficiului Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie din România, Gabriel Dumitraşcu, lăsa să se înţeleagă că statul român intenţionează încheierea unui acord cu concernul Gazprom prin care să se permită tranzitarea pe infrastructura de conducte existente a gazului din Kazahstan, la un preț mult mai ieftin. Semnarea acestei înţelegeri depinde de încheierea favorabilă a acordului între KazMunaiGaz şi Gazprom pentru livrarea gazelor naturale în Europa, acord care urmează să fie renegociat în curând. Ieftinirea tranzitului de gaze din Kazahstan către Uniunea Europeană  poate fi un semnal care să indice faptul că oficialii de la Gazprom și-au dat acordul pentru construcția gazoductului Ungheni – Iași prin care nu numai că se vor livra gaze către Republica Moldova dar și invers, către România.  

Proiectul gazoductului Iași – Ungheni a fost gândit din start în termeni economici și strict pragmatici, pentru avantajul bilateral al celor două state. Tot mai mulți specialiști consideră că până la sfârșitul deceniului, România, își va crește importul de gaz metan. În condițiile în care protecționismul politic de pe piața energetică românească îndepărtează posibilitățile de a profita de potențialul descoperit in Marea Neagra, (prețul exploatării rezervelor din Marea Neagră este mult mai scump decât cel al gazelor care se extrag de pe uscat) e posibil ca pentru statul român, această nouă interconexiune cu rețeaua Gazprom să fie una necesară. La rândul lui, prin conexiunea la rețelele de transport de gaz din România, statul moldovean are capacitatea de a achiziționa produse de gaz de pe alte piețe.

Actualmente statul român are doar două interconexiuni cu gigantul rus Gazprom: cea mai mare conexiune a fost construită în anul 1979 și  are  un debit de 8,7 miliarde metri cubi pe an, se află la Orlovka – Isaccea, cea de a doua, a fost construită în anul 1989 cu un debit de 4 miliarde de metri cubi pe an și se află la Tekovo – Medieșu Aurit. 

Guvernul rus a cerut autorităților de la Chișinău anul trecut, să renunțe la Tratatul Comunității Energetice Europene și să se dezică de la implementarea reformelor energetice. În schimb, Republica Moldova ar fi putut primi o reducere de 30 % la gazul rusesc (de la 400 dolari la 270 dolari per o mie de metri cubi) și amânarea datoriilor. Oficial, contractul cu „Gazprom” a expirat, însă continuă să fie pus în aplicare. Gazprom deține 50 la sută din acțiunile companiei MoldovaGaz și este posesorul a 50 la sută din acțiunile companiei moldovenești de transport de gaze, MoldTransGaz, Tiraspolul posedă 13.5 la sută din acțiunile MoldovaGaz, dar au fost predate Gazprom- ului pentru gestionare. Guvernul de la Chișinău are în posesie 35 la sută, restul aparținând micilor acționari.

Prezent la Moscova, ministrul român de externe, Titus Corlățean a oferit agenției de presă Interfax, un interviu în care a evocat ”o serie de proiecte concrete care ar putea contribui la dialogul bilateral româno - rus”. Nimeni nu a putut sau nu a dorit să ofere presei române detalii asupra acestor ”proiecte concrete”.  Să facă oare gazoductul de la Ungheni parte din aceste concrete proiecte? Probabil că da.

Conexiunea Iași-Ungheni este exemplul prin care guvernele Ponta și Leancă construiesc un win-win situation, prin care se încearcă diversificarea achizițiilor de gaze naturale pentru  statului moldovean dar care, deocamdată, nu poate afecta monopolul deținut în zonă de către gigantul rus, Gazprom.

No comments:

Post a Comment