În
spațiul Comunității Statelor Independente, spațiu din care face parte și
Republica Moldova accesul ușor la mediile de informare ruse vin să ofere o
deschidere și la opiniile politice promovate de Moscova. Citite corect, acestea
oferă un răspuns referitor la motivația riscantelor
gesturi ale Kremlinului. Vladimir Putin, în discursul referitor la anexarea
Crimeei, a vorbit în mod deschis despre revizuirea consecințelor destrămării
Uniunii Sovietice. Autoritățile ruse au perceput crearea Parteneriatului Estic
ca o ofensivă a Uniunii Europene și a NATO către fostele state sovietice, țări considerate
de către administrația Putin ca făcând parte din sfera de influență rusă. Riscanta
contraofensivă pusă în aplicare de președintele rus a revizuit rezultatele a
ceea filozoful A. Dughin numește „capitularea
URSS“ în fața Occidentului și a pus la îndoială capacitatea OSCE de
garant a documentelor semnate la Helsinki. A-l da pe Dumnezeul catolic afară
din Kremlin, e un gest care vine să ne spună că dacă occidentul catolic își
doresc o reglementare pașnică a conflictului ucrainean va fi pus în situația de
a ține cont de doleanțele ortodoxiei rusești. Odată ce opțiunea pro-europeană a
Ucrainei a eșuat datorită rezistenței provinciilor rusești, opțiunea
pro-Eurasia la fel, datorită provinciilor vest-ucrainene, putem presupune că un
stat ucrainean întreg, fie el și fără peninsula Crimeea, ar putea fi doar
unul federal. În acest caz o eventuală
aderare a Kievului la UE și/sau NATO va putea fi relativ ușor blocată. Este
modul ales pentru a ține departe de frontierele Federației Ruse, deci și ale
ortodoxiei, această așa numită „ofensivă
occidentală”.
Cum se explică cererea autorităților transnistrene de alipire la
Rusia? Urmează un referendum și în Transnistria?
Lansarea la Tiraspol a filialei Institutului Rus de Cercetări Strategice
a oferit posibilitate directorului acestei organizații, Leonid Reșetnicov, să
afirme că recunoașterea independenței
regiunii transnistrene ar fi o chestiune inevitabilă. Afirmația domniei
sale, a fost făcută în
cadrul unei mese rotunde la care a participat șeful administrației transnistrene, Evgheni
Șevciuk , și cel al Departamentului de Externe al regiunii separatiste, Nina Ștanski.
Spusele domnului Reșetnikov, despre care se spune că ar fi un apropiat al
serviciilor inteligente ruse, au sunat ca o invitație la acțiune. Lor le-a
urmat scrisoarea adresată de către liderul Sovietului Suprem al regiunii separatiste,
legislativul local, către Duma de Stat prin care se cerea anexarea regiunii transnistrene
la Federația Rusă. Motivul invocat ține de numărul mare de cetățeni ruși
domiciliați în regiune dar și de rezultatele unui referendum efectuat în septembrie
2006 în care 98,7% din participanți și-au exprimat opțiunea ca regiunea să facă
parte componentă a Federației Ruse. Efervescența apărută în jurul regiunii
secesioniste moldovenești este o consecință
a escaladării conflictului ruso-ucrainean. Oficialii tiraspoleni sunt
beneficiarii direcți ai discursurilor oficialilor ruşi care susţin proiectul
secesionist și ai asistenţei economice şi informaţionale din Federația Rusă.
Dependentă din punct de vedere comercial de regiunea Odesa, care a rămas loială
noului regim instalat la Kiev, pe de altă parte subordonată interesului rus, conducerea
separatistă pare a fi împinsă în situația de a juca un rol mai activ în
planurile ruse. Dar în condițiile în care o treime din locuitorii regiunii
transnistrene sunt de etnie ucraineană, iar peste 100 de mii dintre ei sunt
posesori ai pașapoartelor ucrainene, administrația de la Tiraspol face o
echilibristică periculoasă.
Ce efecte pentru securitatea Republicii Moldova și a României au
aceste evoluții?
Deputații moldoveni s-au reunit pe 21 martie într-o ședinţă cu uşile închise, unde au discutat despre
securitatea statului moldovean. La ea au fost invitaţi şi reprezentanţii ministerelor
care au atribuţii la menținerea ordinii și securității statului moldovean,
precum şi șeful Serviciului de Informaţii şi Securitate. La finalul
întâlnirii nu
a fost adoptată nici o hotărâre. Președintele Parlamentului moldovean, Igor
Corman, a spus presei că, deşi situaţia din regiune este tensionată, nu există
motive de panică. Există însă mari spaime. Tocmai
existența acestora a făcut posibilă întâlnirea de la Iași, din 19 martie, a
președintelui moldovean Nicolae Timofti cu omologul său român Traian Băsescu
unde s-a discutat și despre riscurile de securitate din regiune. Pe fondul crizei din
Ucraina, Chișinăul a obținut
neașteptate progrese pe agenda asocierii la Uniunea
Europeană, dar există suficiente semnale care vin să-i pună în gardă pe liderii
coaliției de guvernământ din Republica Moldova – referendumul din Comrat și
echilibristica transnistreană, dar și anunțatele proteste ale opoziției
comuniștilor moldoveni sunt doar câteva din provocările cărora echipa condusă
de premierul Leancă trebuie să le facă față. În condițiile în care România este
membru al NATO și are amplasată pe teritoriul ei o bază americană, riscurile de
securitate pentru statul român sunt reduse. Pentru modul de reacție la criza
ucraineană din 1 martie, președintele Băsescu trebuie felicitat. Bucureștiul a
reacționat în mare viteză – după ședința de urgență cu șefii structurilor de
securitate ai statului român, președintele român a transmis presei un comunicat
în care se arată că "România nu
este afectată direct de situația din Ucraina și nu există riscuri
imediate la adresa securitătii naționale a statului român". Din păcate, cercetătorul spațiului sovietic, Octavian Milewski are perfectă
dreptate atunci când afirmă că, la Chișinău,< nimeni nu poate să prevadă un răspuns
dacă a fost vreodată cineva în stare să oprească Rusia atunci când aceasta a
vrut să cucerească vreun teritoriu „din
spațiul său vital“>.
Se va schimba poziția Ucrainei față de conflictul transnistrean în
acest context?
Legăturile
economice strânse pe care le are Tiraspolul cu regiunea Odesa mă fac să nu cred
într-o eventuală escaladare a conflictului din regiunea transnistreană ori o
eventuală blocadă economică a Transnistriei de către Kievul oficial. Dar există
o strânsă legătură între modul de reglementare a conflictului transnistrean și
cel din Ucraina. Într-un interviu oferit pentru portalul on-line ziare.com, directorul
Institutului de Științe Politice și Relații Internaționale al Academiei Romane,
Dan Dungaciu, afirmă că, un posibil scenariu de reglementare gândit de Moscova
ar putea fi unul federalist, o soluție "europeană" pe care ambele
părți o vor putea vinde publicului. Domnia sa spune însă că acest scenariu este
unul extrem de negativ pentru Republica Moldova, existând în acest caz riscul exportului
său ca viitoare metodă de reglementare a conflictului transnistrean. Sunt de
acord cu această teză, însă, o altă evoluție a scenariului de reglementare
pașnică a conflictului geopolitic ucrainean poate fi luată în considerare. Dacă se dorește o
rezolvare pașnică a problemei crimeene și un stat ucrainean întreg, statele
occidentale vor fi puse în situația de a accepta o Ucraină federală. Abia
atunci vom constata că acest „cui al lui Pepelea”, ar putea fura viitorul
Republicii Moldova. Politicienii moldoveni vor trebui atunci să facă față
dilemei – păstrarea statului moldovean în granițele lui de astăzi, ori
federalismul care va menține Chișinăul în siajul rus. Tertium non datur!
Interviu oferit publicatiei Epoch Times.
No comments:
Post a Comment